TranemoNytt

Nytt hälso- och sjukvårdsavtal i Västra Götaland från 2027

En bild tagen utomhus under dagtid som visar en byggnad med en uteservering i förgrunden, delvis skymd av grenar med röda bär. Himlen är klarblå. Byggnaden är modern med stora fönster och en ljus fasad. Runt uteserveringen finns torkat gräs och höstv
Illustrationsbild: Notisen Bildrobot - Bild Notisen

Nytt avtal för samarbete inom hälso- och sjukvård träder i kraft 2027.

Annons

Nytt hälso- och sjukvårdsavtal i Västra Götaland

49 kommuner, inklusive Tranemo, och Västra Götalandsregionen har enats om ett nytt hälso- och sjukvårdsavtal som träder i kraft den 1 januari 2027. Avtalet reglerar samarbetet kring patienter som får vård både från regionen och kommunerna, med fokus på hälso- och sjukvård i hemmet och särskilda boendeformer. Målet är att vården ska utgå från patientens behov och planeras gemensamt för att skapa en trygg och sammanhållen vårdupplevelse.

Mot nära vård och bättre samverkan

Det nya avtalet är ett steg mot den nationella visionen om "nära vård", där vården ska vara mer personcentrerad och samordnad. Samarbetet ska förbättras för att ge bättre kontinuitet och förebyggande insatser. Under hösten påbörjas förberedelser med dialogkonferenser där medarbetare från kommuner och region möts för att anpassa arbetssätt inför avtalets start.

Annons

Relevanta källor

Den här artikeln har producerats med stöd av automatiserade system och externa datakällor. Vårt mål är alltid att rapportera korrekt, sakligt och relevant. Trots noggranna kontroller kan fel förekomma.

Fler artiklar i Samhälle