Nytt hälso- och sjukvårdsavtal i Västra Götaland från 2027

Nytt avtal för samarbete inom hälso- och sjukvård träder i kraft 2027.
Nytt hälso- och sjukvårdsavtal i Västra Götaland
49 kommuner, inklusive Tranemo, och Västra Götalandsregionen har enats om ett nytt hälso- och sjukvårdsavtal som träder i kraft den 1 januari 2027. Avtalet reglerar samarbetet kring patienter som får vård både från regionen och kommunerna, med fokus på hälso- och sjukvård i hemmet och särskilda boendeformer. Målet är att vården ska utgå från patientens behov och planeras gemensamt för att skapa en trygg och sammanhållen vårdupplevelse.
Mot nära vård och bättre samverkan
Det nya avtalet är ett steg mot den nationella visionen om "nära vård", där vården ska vara mer personcentrerad och samordnad. Samarbetet ska förbättras för att ge bättre kontinuitet och förebyggande insatser. Under hösten påbörjas förberedelser med dialogkonferenser där medarbetare från kommuner och region möts för att anpassa arbetssätt inför avtalets start.
Relevanta källor
Den här artikeln har producerats med stöd av automatiserade system och externa datakällor. Vårt mål är alltid att rapportera korrekt, sakligt och relevant. Trots noggranna kontroller kan fel förekomma.


